Система уроків географії
6 клас
Учитель географії
Бурчак Оксана Федорівна
Тема. АТМОСФЕРНІ ОПАДИ. Практична робота №6.
Мета: актуалізувати знання про види атмосферних опадів з
курсу природознавства; формувати знання про особливості формування опадів та
закономірності їхнього розподілу на території Землі, вміння характеризувати
різноманітні види опадів та умови їхнього утворення; розвивати вміння працювати
з різноманітними джерелами знань, аналітичне мислення; виховувати прагнення
досліджувати навколишній світ.
Обладнання: атласи, підручники, комп’ютер, проектор,
мультимедійна презентація «Атмосферні опади».
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст
поняття «опади», наводити приклади різних видів опадів та пояснювати механізм
їхнього утворення, будувати та аналізувати діаграми опадів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Взаємоперевірка (робота в парах)
Обмін тестовими запитаннями,
підготовленими вдома, відповіді на запитання, взаємоперевірка.
Прийом «Естафета» (по рядах)
Картка 1
1. Постійні вітри, що дмуть від
тропічних широт у бік екватора,— …
2. Процес переходу речовини з
газоподібного стану в рідкий або твердий — …
3. Найнижче розташовуються
хмари …
4. Прилад для вимірювання
атмосферного тиску — …
5. Тепловий пояс між тропіками
та полярними колами — …
Картка 2
1. Постійні вітри помірних
широт — …
2. Повітря, що містить
максимально можливу кількість водяної пари, називають …
3. Дуже різноманітні та
вигадливі за формою хмари — …
4. Прилад для визначення
напрямку вітру — …
5. Тепловий пояс між Північним
і Південним тропіками — …
Картка 3
1. Вихрові області зі зниженим
тиском у центрі - …
2. Процес переходу речовини з
рідкого або твердого стану в газоподібний - …
3. Хмари, що розташовуються на
дуже великій висоті та схожі на нитки,— …
4. Прилад для вимірювання
відносної вологості — …
5. Тепловий пояс за полярним
колом — …
Прийом «Географічна мозаїка»
Складіть визначення понять,
використовуючи наведені нижче слова.
Вітер, повітря, в, це,
горизонтальний, рух, напрямок.
Шар, тропосфера, це, атмосфера,
нижній.
Водяна, атмосфера, хмари,
скупчення, в, пара.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Практична теорія»
Атмосферні опади — дощ, сніг,
град, роса, іній — усім вам добре відомі. Їхня поява в атмосфері пов’язана з
унікальними властивостями води. Тепер, знаючи про випаровування та конденсацію,
насичене і ненасичене водяною парою повітря, ви легко зможете пояснити їхнє
виникнення.
Дії атмосферних опадів дуже
суперечливі. Наприклад, дощ несе живильну вологу рослинам, а може бути джерелом
руйнівних паводків. Або сніг — вкриває посіви та коріння рослин від згубних
морозів, а може стати причиною обриву ліній електропередач, заносів, аварій на
дорогах. То які вони — атмосферні опади, знайомі незнайомці? Поговорімо про них
більш докладно.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Атмосферні опади та їхні види
Атмосферні
опади — волога, що випадає з хмар або виділяється з повітря на поверхню Землі
в твердому або рідкому стані. Кількість опадів, що випадають, залежить від
умісту в повітрі водяної пари.
До основних видів опадів
належать дощ, град, сніг, росу, туман, іній. Дощ, град, сніг — випадають із
хмар. Роса, туман та іній — виділяються з повітря.
Робота з підручником
Заповнення таблиці (робота в
парах (один учень заповнює характеристику опадів, що випадають із хмар, інший —
з атмосферного повітря)).
Характеристика основних видів атмосферних опадів
Назва
|
Визначення
|
Умови утворення
|
Особливості
|
Прийом «Учитель-учень»
Учні по черзі пояснюють одне
одному особливості певних видів опадів.
Прийом «Проблемне запитання»
Чим туман відрізняється від
хмар?
Висновок 1. Поширення опадів на земній поверхні залежить від
багатьох умов: температури, випаровування, вологості повітря, хмарності,
атмосферного тиску, розподілу суші та моря, панівних вітрів, віддаленості від
Світового океану, характеру рельєфу тощо.
2 Вимірювання кількості опадів (демонстрація приладів на
презентації)
Опадомір — прилад для вимірювання
кількості опадів. Це металевий циліндр, обгороджений футляром із розріджених
планок для охорони від випаровування. Кількість опадів визначають за товщиною
шару води в міліметрах. Для вимірювання товщини снігового покриву
використовують снігомірну рейку.
Плювіограф,
омброграф (лат. pluvium — дощ; грец. grapho — пишу) — самописний прилад для
постійної реєстрації рідких атмосферних опадів, їхньої інтенсивності та проміжку
часу випадіння.
Висновок 2. Спостереження та передбачення опадів мають
важливе значення для господарської діяльності людини.
3 Закономірності в розподілі опадів (аналіз кліматичної карти)
Прийом «Проблемне запитання»
Чи існують закономірності у загальному
розподілі опадів на земній поверхні?
Найбільша кількість опадів —
1000–2000 мм і навіть більше випадає в екваторіальних широтах, де розташована
область низького тиску і панують висхідні рухи повітря. У тропічних широтах, в
областях підвищеного тиску з низхідними рухами повітря випадає мало опадів. У
помірних широтах кількість опадів знов зростає, а в холодних поясах знижується.
Основним постачальником води в
атмосферу є Світовий океан.
На кліматичних картах кількість
опадів відображають ізогієтами — лініями, що з’єднують точки з однаковою
кількістю опадів.
Річний розподіл опадів також
відображають на діаграмах. Вони показують не тільки кількість опадів, а й їхній
розподіл протягом року.
Висновок 3. Атмосферні опади розподіляються на Землі нерівномірно.
Існують загальні закономірності зонального розподілу опадів на Землі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання.
Виконання практичної роботи в
зошитах для практичних робіт.
Прийом «Географічний практикум»
1. Користуючись кліматичною
картою, визначте найбільш «мокрі» та «сухі» райони Землі; поясніть їх
виникнення.
2. Користуючись кліматичною
картою, визначте середньорічну кількість опадів, що випадає у вашій місцевості.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ,
РЕФЛЕКСІЯ
Формулюють учні за допомогою
питань учителя.
Що таке атмосферні опади?
Про які види атмосферних опадів
ви дізналися на уроці?
Як визначають кількість опадів?
Які загальні закономірності
існують у розподілі опадів на Землі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст
підручника.
2. Скласти план параграфа.
3. Випереджальне завдання
(окремим учням): підготувати повідомлення за темою «Як складають прогнози
погоди».
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
«Наймокріше» місце земної кулі
— Черрапунджі — невеличке індійське селище у південному передгір’ї Гімалаїв.
Тут щороку в середньому випадає понад 12
тис. мм опадів. Понад 10 млн відер на кожний гектар! У «рекордний» 1947 рік
кількість опадів тут становила 24 326 мм!
Майже не поступається
Черрапунджі колумбійське містечко Тутунендо, у якому щороку випадає 11 770 мм опадів. Ще одним «мокрим»
місцем на земній кулі є Гавайські острови. Тут щороку в середньому землю зволожує шар вологи
завтовшки 10 м. На тутешньому острові Кауай дощова погода триває 350 днів на рік.
На Землі є місцевість, де дощ іде
«на замовлення». Це — північно-західна провінція Китаю Юньнань. Дощ починається
тут навіть від голосного окрику.
Причому випадає тим рясніший, чим сильніший голос. Пояснюється це тим, що тут, у горах Ґаолінґ,
розташовані озера, які настільки перенасичують повітря вологою, що найменший
струс його зумовлює утворення дощових краплин.
Тема уроку. ПОГОДА.
Мета: систематизувати знання учнів про атмосферні явища,
сформувати основні поняття про погоду,
її типи, з’ясувати взаємозв’язки між елементами погоди і явищами в атмосфері;
вдосконалювати вміння працювати з картою, розвивати індивідуальні пізнавальні
здібності кожного учня, уміння виділяти
головне у вивченому матеріалі; розвивати вміння самостійно робити висновки,
розвивати мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас,синоптична карта, малюнки, схеми.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних
знань і вмінь.
Географічний диктант. Дайте визначення термінам і поняттям.
(
виконують одночасно обидва варіанти)
1 варіант 2 варіант
1.
Атмосфера – 1.
Тропосфера –
2.
Амплітуда – 2.
Вітер –
3.
Відносна вологість –
3. Абсолютна вологість –
4.
Циклон –
4. Антициклон –
5.
Мусон –
5. Бриз –
6.
Гігрометр – 6. Флюгер –
3. Мотивація навчальної
діяльності.
Учитель. Діти, ви певно читали
книгу шведської письменниці С. Лагерлеф «Чудова подорож Нільса з дикими гусьми»? Там
розповідається про нерозумного Троля, який вирішив побудувати будинок поближче
до Сонця,
щоб воно
його гріло. Взявся за роботу, збирав повсюди каміння, складав одне
до
одного і невдовзі гора піднялась майже до хмар. Отут і вирішив Троль побудувати
собі будинок, щоб жити під боком у самого Сонця. Точно тут не замерзну – думав
Троль. І поліз на гору, але чим вище він піднімався, тим ставало холодніше. А
на вершині уже зуб на зуб не попадав. Нічого не міг зрозуміти Троль – Сонце близько, а холод до кісток
пробирає. Так і замерз нерозумний.
Чому він
замерз?
Відповіді учнів.
Учитель. Так, насправді нічого не
знав наш герой про погоду
та явища в атмосфері, які її
визначають. Тому і поплатився жорстоко. А ми сьогодні вирушимо в лабораторію
погоди і з’ясуємо, що ж допомагає їй творити на Землі експерименти.
Епіграфом
уроку я взяла слова Михайла Ломоносова:
«Завбачення погоди золотих гір гідне… Якщо ми навчимося завбачувати
погоду, нам нічого буде просити у Бога».
(запис на дошці).
Отже
темою нашого уроку буде вивчення погоди
, її елементів та зміни погоди в часі..
3. Вивчення нового
матеріалу.
Учитель. Нам на урок лист. Зараз
прочитаю:
Дорогі
шестикласники! До вас звертаюсь – я – пані Погода. Ви здивовані, звідки я знаю
, що ви збираєтесь говорити про мене на
уроці? Справа в тому, що у мене є син такий швидкий і
непосидючий, він і приніс мені цю звістку. Я здогадуюсь, яку найбільшу мою
таємницю ви хочете розгадати. Вам цікаво – чому я така мінлива, правда? Даю вам підказку – все
залежить від моїх помічників, а з ними ви познайомились на попередніх уроках.
Якщо ви їх запам’ятали, то таємниця вам сьогодні обов’язково відкриється .
Удачі!
Учитель. Зараз з’ясуємо чи були
уважними на попередніх уроках. Назвіть, будь-ласка, елементи погоди.
(Учень
виходить і пише на дошці.)
Елементи
погоди:
Температура повітря
Атмосферний тиск
Вологість повітря
Сила і напрямок
вітру
Атмосферні опади
Хмарність
Рольова гра. Виходять діти, які грають ролі різних елементів погоди.
Температура повітря. Хочу нагадати вам, що я – найголовніший елемент
погоди. І для вас
така задача:
Над
Вишгородом летить літак. Стюардеса повідомляє, що за бортом –18°С, а ваш товариш по телефону каже, що в
місті +24°С. На якій висоті ви знаходитесь?
Розв’язок. 1) 24°С – (–18°С) = 42°С
2) 42°С : 6°С = 7км.
Відповідь:
літак летить на висоті 7км.
Вітер. Хто знає, що є причиною виникнення вітру?
Учень. Вітер виникає в результаті нерівномірного розподілу
атмосферного тиску над поверхнею Землі. Повітря рухається з області високого
тиску в область низького.
Вітер. Які ви знаєте напрямки вітру? Побудуйте розу вітрів для
нашого міста за наведеними даними.
Напрямок вітру
|
Пн
|
Пн Сх
|
Сх
|
ПдСх
|
Пд
|
ПдЗх
|
Зх
|
ПнЗх
|
Кількість днів
|
4
|
3
|
3
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7
|
Учні
працюють в зошитах, будують
розу вітрів.
Атмосферний тиск. А що таке атмосферний тиск? Чим
його вимірюють?
Учень. Атмосферний тиск – це сила з якою повітря тисне на земну
поверхню і на всі предмети на ній. Нормальний атмосферний тиск 760мм рт. ст. З
підняттям вгору на кожні 100м
атмосферний тиск знижується на 10мм.
Атмосферний тиск. Пропоную розв’язати задачу:
Туристи
піднялись на гору від підніжжя, яке лежить на висоті 300м над рівнем моря і опустились з неї з протилежного боку.
Обчисліть абсолютні висоти вершин і підніжжя гори, куди прийшли туристи, якщо
тиск у цьому місті становив 749мм рт. ст.,
на вершині – 560мм рт. ст., а над рівнем моря – 760мм рт. ст.
Розв’язок. 1) (760мм – 560мм) : 10м = 2км
2) 760мм – 749мм = 11мм
3) 11мм х 10м = 110м
Відповідь:
висота гори – 2км, а висота підніжжя, куди спустились туристи – 110 метрів над
рівнем моря.
Опади. Як вважаєте,
чому нас назвали «атмосферні»?
Учень. Бо вони випадають на земну поверхню із атмосфери.
Учитель. Хто сформулює визначення
– що ж таке атмосферні опади?
Учень. Це вода, яка випадає з хмар чи безпосередньо з повітря.
Учитель. Виконайте завдання –
викресли зайве і поясни.
Роса, дощ, сніг, злива – сніг (
опади не в рідкому стані).
Роса, дощ, град, злива – роса ( випадає не з хмар).
Роса, іній, дощ, туман – іній ( утворюється тільки в холодну пору
року).
Хмарність. На дошці написане слово
С Т А Р Х І Н Ь М . Це тільки на перший погляд воно якесь іноземне. Якщо
ви правильно розташуєте літери, то ми зможемо прочитати ще один елемент
погоди. (діти називають слово
«хмарність»)
Хмарність. Відомий український поет Павло Тичина так описував
хмари:
Високо – небо
голубе,
Внизу
– колосся золоте,
А в
небі легкі хмаринки,
Як
ніжні срібні перлинки.
А
вітер, як скульптор невтомний,
Будує
з хмаринок замки чудові.
Мультимедійна презентація різних видів хмар.
Вологість повітря. В повітрі завжди є певна кількість води у вигляді
прозорої невидимої пари. Давайте пограємо в гру «вірю-не вірю»
– Випаровування здійснюється з рідкого стану
води.
– Абсолютна вологість вимірюється у %.
– Вологість повітря залежить від температури
повітря.
– Чим менша абсолютна вологість, тим
імовірніше, що йтиме дощ.
– При підвищення температури насичене повітря
може стати ненасиченим.
– Гігрометр – прилад для вимірювання відносної
вологості.
– Найменша абсолютна вологість на екваторі.
– Процес утворення водяної пари називається
конденсація.
Учитель. Молодці. Добре знаєте
елементи погоди. А як вони всі разом впливають на стан погоди? Давайте
уявимо прохолодний і безвітряний літній
ранок. Зі сходом Сонця підвищується температура повітря, отже будуть
змінюватись атмосферний тиск і сила вітру, посилюватиметься випаровування,
змінюючи вологість. На небі можуть з’явитись хмаринки, і не виключено, що піде
дощ. Увечері температура знизиться і разом з нею зміняться і інші елементи
погоди.Якщо протягом декількох днів зберігається подібна погода, то її
називають стійкою.Якщо ми говоримо про погоду як жарку, холодну, теплу, вологу,
суху – це ми називаємо її типи.Що ж є причиною мінливості погоди? Головна
причина – переміщення великих об’ємів повітря – повітряних мас. Залежно від того,
над якою поверхнею формується повітряна маса, таких властивостей вона і
набуває. Спробуйте привести приклад.
Учень 1. Якщо повітря прийде до нас з Північного Льодовитого океану, то принесе холодну і посушливу
погоду.
Учень 2. А якщо з тропічних широт – то спекотну і жарку.
5. Закріплення нових знань
і вмінь.
Прийом «Включити
мікрофон».
Учні по
черзі акцентують увагу на основних моментах уроку.
1.
Погода – стан тропосфери в певному місці
і в певний час.
2.
Основними елементами погоди є: температура повітря, хмарність, опади,
атмосферний тиск, напрямок вітру, вологість.
3. У
різних районах Землі спостерігається один тип погоди: на екваторі – жарко в
волого, у тропіках – жарко і волого, у помірних широтах – розподіляється по
сезонах,
у полярних областях – холодно і сухо.
6. Підсумок уроку.
Прийом «Незакінчене
речення».
Учень. Ми вивчали тему… Урок мені сподобався тому, що… На уроці
я дізнався… На уроці я навчився… На кроці я отримав… Але мені ще потрібно…
Учитель. Ви добре попрацювали.
Сподіваюсь пані Погода буде вами задоволена.
Домашнє завдання: §36
Підібрати
прикмети погоди.
Скласти
прогноз погоди на завтра, використовуючи народні прикмети та елементи погоди:
стан неба, температуру повітря, вологість (за бажанням учням).
Тема. Дослідження «Аналіз погоди в різних місцях світу за
певний період доби з використанням різних джерел інформації»
Мета: навчальна: навчитися
аналізувати погоду в різних місцях світу за певний період доби з використанням
різних джерел інформації; розвивальна: розвивати вміння самостійно виконувати завдання з використанням знань по темі; виховна: виховувати охайність,
відповідальність за результати своєї праці.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, доступ до
Інтернету в класі або довідкові дані з метеорологічних сайтів в Інтернеті,
планшети, ноутбуки, шкільний комп’ютер.
І. Організаційний момент
ІІ.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Протягом вивчення теми ми вивчили, які є показники погоди. Учні називають
їх.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
В ході практичного дослідження ми використаємо теоретичні знання для
здобуття практичних навичок у знаходженні показників елементів погоди. Оцінки
за виконане дослідження і його оформлення в зошитах будуть виставлені в журнал.
ІV. ВИКОНАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
1. Використаємо як одне з основних джерел інформації прямо в класі через
комп’ютер. На головній сторінці шукаємо архів погоди в світі та вводимо назву
міста. І випишуть архівні дані про
елементи погоди в якийсь день для певного міста. Якщо використовувати фактичні
дані в той день, коли проходить урок, вони можуть значно відрізнятися згодом
від тих уточнених, що будуть приведені в архіві.
2. Будемо брати
дані про погоду по трьом містам
на трьох різних материках, здійснюючи пошук даних про елементи погоди в
місті через віконце «пошук місцеположення».
3. Числові дані про елементи погоди в певний період доби (ніч, ранок, день, вечір) будемо
вибирати денні та вносити в таблицю.
Точні дані про вологість на цьому метеосайті вчителю треба брати в день
вимірювання, оскільки в архіві сайту він не зберігається.
4. За таблицею визначимо приблизно тип погоди в кожному місті, при цьому
пам’ятаємо, що в Миколаєві – холодна пора року (зима), а в двох інших містах,
що в Південній півкулі, - тепла пора року (літо).
5. На завершення роботи визначимо додатково по карті «Кліматичні пояси та
області світу» клімат, який відповідає
кожному місту.
№ з/п
|
Елементи погоди, тип погоди, клімат
|
Місто Миколаїв, Україна, Євразія
|
Місто Бразиліа, Бразилія, Південна Америка
|
Місто Канберра,
Австралійський Союз
Австралія
|
1
|
Хмарність
|
5 балів
|
5 балів
|
0 балів
|
2
|
Вологість
|
93%
|
46%
|
49%
|
3
|
Напрям вітру
|
Штиль
|
Пд.
|
Зх.
|
4
|
Швидкість вітру
|
Штиль
|
5 м/c
|
8 м/c
|
5
|
Температура повітря
|
+2оС
|
+31оС
|
+25оС
|
6
|
Атмосферний тиск
|
|||
7
|
Тип погоди
|
Відлига
|
Дуже спекотна
|
Спекотна
|
8
|
Клімат
|
Помірно континентальний
|
Субекваторіальний
|
Субтропічний з рівномірним зволоженням
|
V. ПІДВЕДЕННЯ
ПІДСУМКІВ ДОСЛІДЖЕННЯ
Вчитель оголошує, що виконання дослідження завершене і пропонує здати на перевірку
зошити з роботою, вказуючи на недоліки, що мали місце при виконанні роботи.
Тема. Клімат Землі. Зміни клімату.
Мета: формувати первинні знання про клімат, кліматичні
показники, кліматоутворювальні чинники, основні типи клімату, розвивати
практичні вміння працювати з кліматичною картою, сприяти розумінню важливості
знань про клімат; розвивати логічне мислення, науковий світогляд, вміння
аргументовано висловлювати свою відповідь; виховувати повагу до знань, що
роблять життя людей безпечнішим, комфортнішім.
Обладнання: атласи, підручники, кліматична карта
світу, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Клімати Землі».
Тип
уроку: комбінований.
Очікувані
результати: учні зможуть
розкривати зміст поняття «клімат», пояснювати роль основних
кліматоутворювальних чинників у формуванні клімату певної території, наводити
приклади типів клімату, за картою називати основні та перехідні кліматичні
пояси.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Продзвенів
уже дзвінок
В житті
зробимо ще крок,
Розглянемо
тему глобальну
Бо й для нас
це актуально.
Щоб
відповідь дати
Могли на
кожному кроці,
Поговоримо
про клімат
Сьогодні на
уроці.
Девізом нашого уроку будуть такі слова…( слайд 1 )
2. Оцінювання на сьогоднішньому уроці буде в цікавій
для вас формі, я роздам вам кольорові картинки і за допомогою їх ви в кінці
уроку будете самостійно себе оцінювати.
Покажіть свій настрій, з яким ви
прийшли на урок сьогодні.Сонечко –
відмінний. Сонечко з хмаркою –
нормальний. Хмарка – поганий. Отже, посміхніться один одному! Гарний настрій
допоможе вам бути активними на уроці.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Прийом «Асоціації»
Вивчаючи тему «Атмосфера», ми познайомилися з багатьма новими термінами. Треба підібрати до кожної букви слова «АТМОСФЕРА» слова, пов’язані з цією темою.
А - зот
Т - иск
М - усон
О - пади
С - ніг
Ф - люгер
Е - кзосфера
Р -оса
А - антициклон
Вивчаючи тему «Атмосфера», ми познайомилися з багатьма новими термінами. Треба підібрати до кожної букви слова «АТМОСФЕРА» слова, пов’язані з цією темою.
А - зот
Т - иск
М - усон
О - пади
С - ніг
Ф - люгер
Е - кзосфера
Р -оса
А - антициклон
2. Прийом «Географічний крос» ( Слайд 2)
1.Елемент
погоди, що характеризує ступінь нагрівання приземного шару повітря. (Температура)
2. Прилад для визначення напряму вітку. ( Флюгер)
3.Графічне
зображення інформації про вітри, що переважають у певній місцевості за
певний період. (Роза вітрів)
4. Кількість сонячної теплоти, яку отримують різні
теплові пояси, зумовлена зміною кута... (падіння сонячних променів).
5. Горизонтальний рух повітря. ( Вітер)
6. Стан тропосфери
в даному місці в певний час. (Погода)
7. Наука, що вивчає погоду. ( Метеорологія)
8.
Повітряна оболонка Землі? ( Атмосфера)
9. Прилад
для вимірювання вологості повітря? (Гігрометр)
10.
Вода, що випадає з хмар в рідкому чи твердому стані? ( Атмосферні опади)
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА
ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя.
Клімат і погода. Між ними існує тісний зв’язок, і в той же час вони відрізняються один від одного. Клімат, як доросла людина, має сталий характер. Його «вчинки» передбачувані, й особливих несподіванок від нього не очікують. Наприклад, клімат помірних широт. Ми знаємо, що влітку температура буде високою, а взимку низькою; що взимку випаде сніг, а влітку слід очікувати дощів. Усе заздалегідь
відомо, навіть нудно. Але погода не дає нудьгувати. Мінлива, непостійна та примхлива погода постійно підносить сюрпризи, у тому числі й неприємні: то посуха, то зливові дощі, то відлига серед зими, то похолодання пізньої весни. Із погодою і її показниками ви вже добре знайомі, тепер настав час ближче познайомитися з поняттям «клімат», дізнатися про формування кліматичних умов різних районів Землі. Знання про клімат вам знадобляться й у школі, і в подальшій практичній діяльності, тому будьте уважні.
Клімат і погода. Між ними існує тісний зв’язок, і в той же час вони відрізняються один від одного. Клімат, як доросла людина, має сталий характер. Його «вчинки» передбачувані, й особливих несподіванок від нього не очікують. Наприклад, клімат помірних широт. Ми знаємо, що влітку температура буде високою, а взимку низькою; що взимку випаде сніг, а влітку слід очікувати дощів. Усе заздалегідь
відомо, навіть нудно. Але погода не дає нудьгувати. Мінлива, непостійна та примхлива погода постійно підносить сюрпризи, у тому числі й неприємні: то посуха, то зливові дощі, то відлига серед зими, то похолодання пізньої весни. Із погодою і її показниками ви вже добре знайомі, тепер настав час ближче познайомитися з поняттям «клімат», дізнатися про формування кліматичних умов різних районів Землі. Знання про клімат вам знадобляться й у школі, і в подальшій практичній діяльності, тому будьте уважні.
Отже, темою нашого уроку є КЛІМАТ
ЗЕМЛІ. ЗМІНИ КЛІМАТУ. ( слайд 3)
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Формування поняття «клімат»
Розповідь
учителя. Із власного досвіду вам відомо, наскільки мінливою є
погода (стан тропосфери). Сьогодні опівдні температура повітря була +12 °С, а
вночі вона опустилася до +5 °С. Уночі було безвітряно, а завтра вдень може
повіяти легкий вітер і піти дощ. Погода не однакова й у різних районах Землі: в
один і той же час в екваторіальних широтах темпе -ратура може підніматися вище
+25 °С, а в районі Південного полюса — опускатися нижче –40 °С. З іншого боку
ми впевнені, що в наших широтах улітку не буде снігопаду, а взимку температура,
як правило, нижче 0 °С, восени температура буде
поступово знижуватися, а навесні — підвищуватися. Таким чином, існує
визначена повторюваність особливостей погоди на певній території, тобто
клімат. Клімат — це
багаторічний режим погоди, характерний для даної місцевості.
Клімат характеризують на основі багаторічних спостережень за погодою, указуючи температури, що переважають, напрямки вітрів, кількість і режим випадання опадів. Розрізняють жаркий, теплий і холодний клімати, сухий і вологий. У різних районах Землі ці кліматичні показники об’єднуються по-різному. Клімат може бути жарким і сухим, жарким і вологим, холодним і сухим, теплим і вологим. Клімат дуже впливає на стан водойм, рослинний і тваринний світ, умови існування людини і її практичну діяльність.
Тож, давайте запишемо визначення. ( Слайд 4)
Клімат характеризують на основі багаторічних спостережень за погодою, указуючи температури, що переважають, напрямки вітрів, кількість і режим випадання опадів. Розрізняють жаркий, теплий і холодний клімати, сухий і вологий. У різних районах Землі ці кліматичні показники об’єднуються по-різному. Клімат може бути жарким і сухим, жарким і вологим, холодним і сухим, теплим і вологим. Клімат дуже впливає на стан водойм, рослинний і тваринний світ, умови існування людини і її практичну діяльність.
Тож, давайте запишемо визначення. ( Слайд 4)
Клімат — багаторічний режим погоди, характерний для певної
місцевості.
2. Кліматоутворювальні
чинники
Розповідь учителя.
Тисячі років тому стародавні греки виявили, що існує зв’язок між повторюваними особливостями погоди і кутом падіння сонячних променів. Вони першими стали вживати слово «клімат», що в перекладі з грецької означає «нахил». Ви вже знаєте, як змінюється кут падіння сонячних променів, і пам’ятаєте, що це зумовлює формування на земній кулі п’яти теплових поясів. Різний нахил сонячних променів обумовлює й існування областей високого й низького тиску. Виходячи з цього, головним чинником формування клімату є кут падіння сонячних променів, який
залежить від географічної широти. Тому ми й говоримо: клімат даної місцевості залежить від географічної широти, на якій вона розташована. Це слід добре запам’ятати. Якби земна поверхня була однорідна, то ми б на цьому і закінчили
вивчення чинників формування клімату. Але земна поверхня неоднорідна — на ній є материки й океани, гори і рівнини. Це і є основною причиною існування інших чинників формування клімату. Важливим чинником формування клімату є характер підстилаючої поверхні. Вам уже знайома відбивна здатність снігу і льоду. Ці
природні «дзеркала» є однією з причин низьких температур у холод -них теплових поясах полярним днем. Значно впливають на клімат нерівності земної поверхні — рельєф. ( Слайд 5)
Кліматотвірні чинники — причини, що визначають характер клімату певної території. ( Слайд 6)
Тисячі років тому стародавні греки виявили, що існує зв’язок між повторюваними особливостями погоди і кутом падіння сонячних променів. Вони першими стали вживати слово «клімат», що в перекладі з грецької означає «нахил». Ви вже знаєте, як змінюється кут падіння сонячних променів, і пам’ятаєте, що це зумовлює формування на земній кулі п’яти теплових поясів. Різний нахил сонячних променів обумовлює й існування областей високого й низького тиску. Виходячи з цього, головним чинником формування клімату є кут падіння сонячних променів, який
залежить від географічної широти. Тому ми й говоримо: клімат даної місцевості залежить від географічної широти, на якій вона розташована. Це слід добре запам’ятати. Якби земна поверхня була однорідна, то ми б на цьому і закінчили
вивчення чинників формування клімату. Але земна поверхня неоднорідна — на ній є материки й океани, гори і рівнини. Це і є основною причиною існування інших чинників формування клімату. Важливим чинником формування клімату є характер підстилаючої поверхні. Вам уже знайома відбивна здатність снігу і льоду. Ці
природні «дзеркала» є однією з причин низьких температур у холод -них теплових поясах полярним днем. Значно впливають на клімат нерівності земної поверхні — рельєф. ( Слайд 5)
Кліматотвірні чинники — причини, що визначають характер клімату певної території. ( Слайд 6)
Основні кліматотвірні чинники: ( Слайд 7)
а) Кут падіння сонячних променів (географічна широта
місцевості); чим більший кут падіння сонячних променів, тим більшу кількість
сонячного тепла отримує місцевість.
б) Циркуляція повітряних мас; завдяки циркуляції
відбувається перенесення тепла і вологи як між широтами, так і між материками та океанами.
в)
Характер підстилаючої поверхні: висота над рівнем моря, розподіл суші і моря,
характер рельєфу, льодовий, сніговий і рослинний покрив, океанічні течії тощо.
3. Основні типи кліматів (робота з картою «Кліматичні пояси»)
Унаслідок
взаємодії кліматоутворювальних чинників на земній кулі формується система
типів кліматів у вигляді величезних широтних смуг — кліматичних поясів.
Кліматичні
пояси —
це великі широтні ділянки земної поверхні з відносно однорідними ознаками
клімату. На рівнинах кліматичні пояси розміщуються зонально, що
пов’язано із поступовою зміною кута падіння сонячних променів
та, відповідно, зміною кліматичних показників від екватора
до полюсів. ( слайд 8,9,10 )
За
назвою основних і перехідних кліматичних поясів називають і типи клімату
Землі. У межах кліматичних поясів виділяють кліматичні області з різними типами
кліматів: морським, континентальним, мусонним.
Для
морського типу клімату характерна мала амплітуда температур, висока хмарність.
Опади у вигляді дощу випадають переважно влітку.
Континентальний
клімат характерний для внутрішніх районів материків, віддалених від моря.
Він відрізняється значною річною амплітудою температур, незначною
кількістю опадів.
Мусонний
клімат формується на материкових узбережжях, де панують мусони. Дощове
літо змінює суха зима.
А зараз попрацюємо в групах. Кожній групі я
роздам завдання яке вам потрібно буде виконати.
Завдання 1 групи. ( Слайд
11 )
Користуючись текстом підручника і картами атласу
дайте характеристику екваторіальному типу клімату .
Завдання 2 групи. ( слайд 12 )
Користуючись текстом підручника і картами атласу
дайте характеристику тропічному типу клімату.
Завдання 3 групи. ( Слайд 13 )
Користуючись текстом підручника і картами атласу
дайте характеристику помірному типу клімату.
Завдання 4 групи. ( Слайд 14 )
Користуючись текстом підручника і картами атласу
дайте характеристику полярному типу клімату .
Виступи груп із завданнями.
Молодці з цим завдання ви
впоралися, але для вас є іще одне завдання. Справа в тому що на Нову пошту
прийшло два листи, але вони випадково перемішалися і вам потрібно розділити
слова в потрібні конверти. Один конверт з написом «Погода», а інший – «
Клімат». Так як ви вже вивчили ці теми то я думаю що ми допоможемо розібратися
із цими листами.
4. Зміни клімату.
Клімат не
залишається не змінним. Протягом тисячоліть відбуваються періодичні потепління
та похолодання. За останні півтора мільярда років на Землі кілька разів
наставали зледеніння великих територій, та клімат багатьох регіонів
планети ставав то сухіший то вологіший. Зміни відбуваються дуже повільно, але
навіть в історичній пам’яті людства зафіксовано, що найбільша
пустеля світу – Сахара – була колись степом, а на узбережжі покритого льодом
острова Гренландія буяла рослинність.
Основними причинами змін
багаторічного режиму погоди є зміна нахилу земної осі, дія вулканів, які
зменшують прозорість атмосфери, викидаючи в неї велику кількість пилу, і
звісно діяльність людини.
За словами дослідників, деякі зміни клімату
- викид парникових газів і нагрівання океану - неминучі через
діяльність люди. І навіть якщо зараз раптом зупинити електростанції
і заводи, ефект від минулих викидів все ще збережеться і продовжить впливати
клімат. Проте вчені вважають, що є чимало факторів, які залежать від людини. І
як людина поведе себе в найближчі десятиліття, вплине на те, сповільниться або
прискориться зміна клімату.
Таким чином, очевидно, що наразі проблема зміни
клімату вимагає ретельного дослідження — люди повинні знати про наслідки своєї
діяльності для екосистеми. Учені впевнені, що потрібно терміново знайти рішення
проблеми, і зробити так, щоб у людей був доступ до благ, але ризики
для клімату при цьому знижувалися.
( Відео)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда на запитання
1. Що таке клімат?
2. Назвіть кліматоутворювальні
чинники.
3. Назвіть кліматичні пояси
Землі.
2. Географічний практикум. Підніміть руку, коли в
розповіді барона Мюнхгаузена почуєте неправильні твердження.
Юний друже! Я пішки дістався від Північного полюса до Південного. Мій шлях увесь час лежав суходолом. Клімат багатьох районів Південної півкулі схожий на клімат Північної. Найчастіше це спостерігається в районах з однаковою
широтою, тільки коли в Північній півкулі зима, у Південній — літо.
У районі екватора завжди волого і спекотно, сонце там постійно висить прямо над головою. Найбільше опадів випадає в районах тропіків. Особливо мені запам’яталася пустеля Сахара: удень там спека, а вночі без багаття не зігрієшся. Моя подорож закінчилася на Північному полюсі в Антарктиді. Там був дуже багатий рослинний світ.
Юний друже! Я пішки дістався від Північного полюса до Південного. Мій шлях увесь час лежав суходолом. Клімат багатьох районів Південної півкулі схожий на клімат Північної. Найчастіше це спостерігається в районах з однаковою
широтою, тільки коли в Північній півкулі зима, у Південній — літо.
У районі екватора завжди волого і спекотно, сонце там постійно висить прямо над головою. Найбільше опадів випадає в районах тропіків. Особливо мені запам’яталася пустеля Сахара: удень там спека, а вночі без багаття не зігрієшся. Моя подорож закінчилася на Північному полюсі в Антарктиді. Там був дуже багатий рослинний світ.
3. А зараз ми разом розв’яжемо кросворд.
1. Надзвичайно мальовничий вид хмар.
2. Прилад для визначення напряму і швидкості вітру.
3. Кліматичний пояс в якому ми живемо.
4. Сезонні вітри, що змінюють напрям двічі на рік.
5. Прилад для .вимірювання атмосферного тиску.
5. Горизонт рух повітря з області В в область Н Р.
1.
|
К
|
У
|
П
|
Ч
|
А
|
С
|
Т
|
І
|
|||||||
2.
|
Ф
|
Л
|
Ю
|
Г
|
Е
|
Р
|
|||||||||
3.
|
П
|
О
|
М
|
І
|
Р
|
Н
|
И
|
Й
|
|||||||
4.
|
М
|
У
|
С
|
О
|
Н
|
||||||||||
5.
|
Б
|
А
|
Р
|
О
|
М
|
Е
|
Т
|
Р
|
|||||||
6.
|
В
|
І
|
Т
|
Е
|
Р
|
||||||||||
4. Експрес –тест
1. Кліматичний пояс, в якому чітко виражені чотири пори
року та переважає низький атмосферний тиск:
а) екваторіальний;
б) тропічний;
в) помірний.
2. У тропічному кліматичному поясі опадів зазвичай
випадає:
а) багато;
б) мало;
в) помірна кількість.
3. У полярних кліматичних поясах температура
повітря, як правило:
а) значно нижча за 0 °С;
б) завжди вища за 0 °С;
в) змінюється в межах 0...10 °С.
4 У міру просування вглиб материка
континентальність клімату:
а) збільшується;
б) зменшується;
в) не змінюється.
•5.Для морського типу клімату характерні:
а) спекотне сухе літо та холодна
б) прохолодне літо та м’яка зима;
в) холодне вологе літо та холодна зима.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Заключне слово вчителя
Клімат — це багаторічний режим погоди,
характерний для певної місцевості.
Клімат
певної місцевості залежить насамперед від географічної широти, на якій
вона перебуває. Крім цього, клімат залежить від характеру підстилаючої
поверхні та переміщення повітряних мас.
Унаслідок
взаємодії кліматоутворювальних чинників на земній кулі формуються
різноманітні типи кліматів.
2. Прийом « Мікрофон»
Висловіть свої враження на уроці.
1. Ми вивчили тему….
2. Урок мені сподобався
тому, що….
3. На уроці я
дізнався…..
4. На уроці мене
здивувало….
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст §36 підручника (Т.Г.Гільберг).
2. Продовжити роботу над підготовкою до уроку-захисту
міні-проектів.
VIIІ. Оцінюванння
А зараз перевіримо , який клімат
панував сьогодні на уроці. Будь ласка, покажіть свої емоції,
враження від уроку за допомогою відповідної картки. Якщо вам було комфортно
працювати, ви зрозуміли матеріал, то приклейте на ватман сонце. Якщо ж у вас
від уроку негативні емоції. Вам було не цікаво, то в такому разі
приклейте хмарку. А якщо у вас позитивні емоції, але ви щось не зрозуміли –
сонце з хмарками.( Вчитель робить висновок про те , який клімат був на уроці).
Тема. Вплив людини на атмосферу
Мета:
формувати знання про наслідки впливу господарської діяльності людини на
атмосферу і клімат Землі; розвивати уміння здійснювати самостійну пошукову та
дослідницьку діяльність, готувати повідомлення відповідно до даних критеріїв,
створювати презентації для супроводу виступу, сприяти набуттю досвіду
публічного виступу, організації групової роботи; виховувати почуття
відповідальності і впевненості у власних силах, взаємодопомогу, толерантність.
Обладнання:
комп’ютер, проектор, мультимедійні презентації до виступів, презентаційні
матеріали: малюнки, фотографії, схеми тощо.
Тип
уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Епіграф: Повітря, земля і вода –
Це природа
Природа – це я.
І ти – це Природа.
У Божому світі
Під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді
Хід
уроку
I.
Організаційний момент.
Психологічний настрій учнів
на продуктивну, творчу працю.
II.
Актуалізація
опорних знань умінь учнів
Інтелектуальна
розминка
1. Що таке
клімат?
2. Перелічіть
кліматотвірні чинники.
3. Як океанічні
течії впливають на клімат прибережної території?
4. Де і як
саме виникають мусони?
5. Що
відбувається з повітряними масами, які досягли гір?
«Міні-практикум (робота в
парах) »
До карти викликається двоє
учнів. Один дає завдання показати кліматичний пояс, інший показує. Потім –
навпаки.
III.Мотивація
навчальної та пізнавальної діяльності.
Ігровий момент
Уявіть, що вам до школи можна
йти трьома вулицями. На першій вулиці розташований завод, небо над ним чорне
від диму. Другою вулицею рухається багато транспорту, і на ній немає жодного
деревця. Третя вулиця – алея з густо насадженими деревцями. Якою вулицею і чому
краще рухатися до школи?
(Відповіді учнів)
Отже, всі ми хочемо жити в
чистому довкіллі. Кожний зелений листочок, кожна травинка виділяє в повітрі
кисень, ним ми дихаємо, без нього немає життя.
Атмосфера – це не тільки
основа життя на планеті, а й своєрідний «екран», що захищає Землю від смертельних променів
Сонця і космічного простору. В атмосфері формується погода і клімат. А чи може
змінюватися клімат? Якщо так, то яку роль у цих змінах відіграє діяльність
людини? Ці питання ми сьогодні розглянемо на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
Рідний край – наш дім,
вишеньки біля хати , вулиця, де ми бігаємо, річка, де ми купаємось, ліс, в
якому ми відпочиваємо. Та є привід поговорити про екологію. У нашому домі зараз
багато проблем, пов’язаних із забрудненням атмосфери. Спочатку, коли Людина
ставала на ноги була безпомічною безпорадною, атмосфера наповнювала її
прекрасним, чистим, повітрям, захищала людину від згубного ультрафіолетового
проміння та крижаного холоду космосу, але це тривало недовго. Людина створила
заводи, фабрики і теплоелектростанції. Цього вистачило, щоб за останні 120
років вміст вуглекислого газу в повітрі збільшився на 17%. Сучасні склад і стан атмосфери
формувалися впродовж мільйонів років.
Наразі атмосфера потребує
допомоги .
Розглянемо причини і наслідки
забрудненого атмосферного повітря.
Забруднення атмосфери
Природне Штучне
- виверження вулкану - промислові
підприємства
- пилові бурі -
автотранспорт
- лісові пожежі -
радіоактивне забруднення атмосфери
Останнім часом повітря
містить невелику кількість шкідливих домішок. Вони потрапляють в атмосферу з
труб промислових підприємств. Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змінюються
із краплинами туману, то утворюється «смог» . Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів
дихання людини, що є особливо небезпечним. Часто смог виникає у великих містах.
Наприклад, у столиці Японі, Токіо, де повітря надзвичайно забруднене,
поліцейські та регулювальники вуличного руху користуються протигазами або
спеціальними кисневими установками.
Значної шкоди атмосфері
завдає «автотранспорт».
Щороку
тільки від стирання автомобільних коліс викидається 50 млн. тонн гумового пилу,
а викиди важких токсичних металів від автомобілів у світі становлять понад 300
тисяч тонн. Ми з вами приступили до здійснення проекту «Майбутнє нашого села –
це наше майбутнє» і вирішили з’ясувати, як протягом певного відрізку часу
змінюється вміст вихлопних газів у повітрі?
(Виступ учнів)
Було встановлено, що в селі Котюжино є такі
основні джерела забруднення повітря: тваринницька ферма, транспорт, шкільна
котельня.
Повітря «важке» поблизу автомобільних
доріг та біля стихійних
сміттєзвалищ.
Задимливість різко зростає, коли населення
спалює опале листя та сміття.
Ми вирішили з’ясувати, як протягом певного
проміжку часу змінюється вміст вихлопних газів у повітрі. Розрахунки робили на
основі теоретичних даних:
Один автомобіль за 24 години викидає 1 кг газів, відповідно за 1 год –
0,04 кг. Підрахувавши кількість
автомобілів за певен проміжок часу, обчислюємо кількість газів, викинутих ними
в атмосферу:
0,04*10 авто = 0,4(кг.) – за першу
годину;
0,04*10 авто = 0,44(кг.) – за другу
годину;
0,04*10 авто = 0,48(кг.) – за третю
годину;
№ з/п
|
Години
досліджень
|
Кількість
автомобілів
|
Загальна
кількість вихлопних газів (кг)
|
1
|
11 –
12
|
10
|
0,04
|
2
|
12 –
13
|
11
|
0,44
|
3
|
13 –
14
|
12
|
0,48
|
Багато автомобілів
паркувалося біля житлових будинків і створювали додаткове шумове забруднення.
Розповідь учителя Дуже небезпечним є забруднення повітря такими
хімічними речовинами, як сполуки сірки і азоту. Сполучаючись з водяною парою,
вони повертаються на землю у вигляді «кислотних дощів».
Такі дощі випадають іноді за тисячі кілометрів від місця свого
утворення. Вони шкодять здоров’ю людей., забруднюють грунти, від них всихають
ліси.
Деякі вчені вважають, що
зростаюче забруднення атмосфери хімічними речовинами руйнує тонкий «озоновий шар».
У ньому утворюються своєрідні «діри». По оцінкам фахівців до середини
ХІХ ст. можливе зниження вмісту стратосферного озону на 15%. Це небезпечно для
всього живого на землі.
Здійснюючи вплив на
атмосферу, людина здатна спричинити і зміни клімату. Так, для своїх потреб люди
спалюють мільйони тонн різних видів палива (вугілля, природного газу ). При
цьому в атмосферу виділяється вуглекислий газ. Його кількість поступово збільшується. І
він починає діяти як парник: до землі пропускає сонячне проміння, яке нагріває
поверхню, а тепло від земної поверхні – «не випускає», перешкоджаючи його
розсіюванню у космосі. Це і призводить до підвищення температури повітря на
Землі. Таке явище вчені назвали «парниковим ефектом».
Є припущення, що через парниковий ефект середньорічна температура повітря
тропосфери підвищиться на 10 C по всій Землі. Таке
відхилення називають глобальним
потеплінням. Але
навіть, таке незначне, на перший погляд потепління може мати значні наслідки.
Найперше посилиться танення льодовиків. Це призведе до підвишення рівня
Світового океану. Тоді приморські низовини, де живуть люди, будуть затоплені.
Наприклад, нині почали танути сніги на вершині гори Кіліманджаро, що в Африці.
Причиною цього вчені вважають глобальне потепління клімату і вирубування лісів
на її схилах. Вони підрахували, що сніг може повністю розтанути вже через 15 років. За іншими
прогнозами, що зроблені за космічними знімками, до 2100 року може розтанути
крига довкола Північного полюса.
Завдання «Дотримуючись законів природи»
Перед вами на дошці малюнок. Проаналізуйте його і дайте
відповідь на запитання: чому в результаті господарської діяльності людини
змінюються природні комплекси Землі? (на виконання завдання 5 хвилин).
Розповідь учителя Для визначення ступеня рівня забруднення
атмосферного повітря в селі Котюжини учні брали проби снігу з різних місць. Ось
що вони побачили.
(Виступи учнів )
Ми вирішили з’ясувати стан
забруднення снігового покриву. Для досягнення цієї мети узимку були взяті проби
снігу у шістьох точках, розташованих у
різних місцях району дослідження. Шляхом відтаювання снігу отримали воду, яку
використали для визначення рівня забруднення. Воду випаровували, в результаті
чого утворювався осад, який висушували, і зваживши, клали у пробірку, вказуючи
місця, де були взято проби.
У результаті дослідження отримали дані про рівень забруднення різних
районів. Так найбільш забрудненою виявилася територія, уздовж Центральної
вулиці, та біля шкільної котельні. Найменш забрудненою – вулиці Лісовики та
Набережна .
1. Вулиця Набережна – 40 г.
2. Вулиця Кінечна – 40 г.
3. Вулиця Лісовики – 39 г.
4. Вулиця Центральна – 42 г.
5. Шкільна котельня – 45 г.
6. Вулиця Сільська – 39 г.
Розповідь вчителя
Найбільш
шкідливий компонент забруднень – сірчаний газ, який накопичується в
атмосфері в результаті переробки і горіння органічних речовин. Особливо він
токсичний для рослин. Чим більший вміст цього елемента, тим сильніше це
проявляється. На листі виникають опіки,
потім листові пластини зморщуються, відмирають і опадають.
В нашому селі є рослини – екологи, які повідомляють нам про підвищений вміст сірчаного газу в
атмосфері. Учні сьогодні підготували багато цікавого про ці рослини.
(Виступи учнів . Демонстрація слайдів).
Хвойні породи дерев –
страждають від надміру сірчаного газу. Хвоя сосни у зонах сильного забруднення ним
набуває темно – червоного забарвлення, що поширюється на всю довжину голок, які
потім відмирають і опадають.
Гладіолуси – при надмірній кількості фтору (сильнодіючий фітотоксикант)
верхня частина листків відмирає. Цибулина реагує на фтор жовтінням верхівок
пір’я.
Мак, троянда – при надлишку міді забарвлення пелюсток змінюють на
голубий, або навіть чорний. Помідори
– при пошкодженні рослин нікелем на листі з’являються різні за величиною плями,
інколи буріють місцями стебла, сповільнюється ріст. Традесканція – надзвичайно
чутлива до збільшення в повітрі окису
вуглецю та окисів азоту. Вона змінює забарвлення стебел на рожеве. Викидні
гази автомобілів містять близько 170 шкідливих компонентів. Більшість з них
речовини, що викликають переродження нормальних клітин у пухлини.
Слово вчителя На ваших
партах лежать жовті і зелені аркуші паперу. Жовтий – це колір проблеми. Кожен
із вас напише найбільш важливу для атмосфери проблему. А на зелених -
розв’язання цієї проблеми. Вам необхідно створити «дерево рішень».
Якщо на ньому будуть самі проблеми, воно так і залишиться без листя, як баобаб
в сухий сезон. А якщо ви запропонуєте рішення, то воно зазеленіє й у нас
виникне можливість упоратись з лихом.(На виконання завдання 2 хвилини). Слово вчителя
Як охороняти атмосферу? Чисте повітря – це
життєва необхідність людини. Для збереження чистоти повітря потрібно обмежувати
викиди шкідливих газів, диму, інших домішок. Д ля цього на промислових
підприємствах встановлюють газові пиловловлювачі. У містах, де скупчується
багато транспорту, розширюють площі зелених насаджень. Дерева – це лише потужні
виробники кисню, вони значно зменшують запиленість повітря (1 га лісу протягом
1 години вбирає 2 кг вуглекислого газу. У лісах пилу у 8-10 разів менше, ніж у
безлісій місцевості). Розв’язання проблеми охорони атмосфери потребує
об’єднання зусиль усіх країн світу.
Y. Закріплення та
узагальнення вивченого матеріалу
Завершення речень
Повітряна оболонка Землі – це …….(атмосфера). Функція
озонового шару ……..(поглинати ультрафіолетові промені сонця). Найбільш
шкідливий компонент забруднення атмосфери …….(сірчаний газ).
«Мікрофон»
Що сталося б, якби не було
атмосфери?
YI. Підсумок уроку.
Смог, кислотні дощі, озонові
«дірі», парниковий ефект і глобальне потепління – це лише окремі приклади
«реагування» атмосфери на дії людей. Нині їх масштаби зросли так, що сама
атмосфера вже потребує захисту.
Вчитель роздає листівки із
заходами щодо збереження атмосфери кожному учневі).
YII. Аналіз та оцінювання
знань учнів.
YIII. Домашнє завдання
1.Опрацювати відповідний
параграф підручника.
2.Підготувати колективний
проект лист – звернення учнів 6 класу Котюжинсбкої загальноосвітньої школи І-ІІ
ступенів до Міністра охорони навколишнього середовища із проблемами, які
існують по забрудненню атмосфери в нас на Україні.
3.Розробити свої власні
заходи по збереженню довкілля (для учнів високого рівня).

Немає коментарів:
Дописати коментар